۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

عکس| بزرگترین موتور جهان با قدرتی معادل ۹۰ خودروی بوگاتی!

این موتور غول‌پیکر توسط شرکت فنلاندی وارتسیلا طراحی شده تا نیروی محرکه کشتی‌های باربری عظیم در سراسر دنیا باشد.
کد خبر: ۹۸۴۹۲

عکس| بزرگترین موتور جهان با قدرتی معادل ۹۰ خودروی بوگاتی!

مانا- مقیاس بزرگترین موتور جهان، علاقه‌مندان به خودرو را مبهوت کرده است. این موتور عظیم با وزن ۲،۳۰۰ تن، سنگین‌تر از ۱۸۰ اتوبوس دوطبقه است و قدرتی معادل ۹۰ خودروی بوگاتی دارد.

این موتور غول‌پیکر توسط شرکت فنلاندی وارتسیلا (Wärtsilä) طراحی شده تا نیروی محرکه کشتی‌های باربری عظیم در سراسر دنیا باشد. این موتور، ۱۳.۵ متر ارتفاع دارد که تقریباً به اندازه یک ساختمان مسکونی ۳ طبقه است و طول آن ۲۶.۵۹ متر است.

 

تخمین زده می‌شود قیمت آن بیش از ۲۷ میلیون دلار باشد و هزینه راه‌اندازی آن در هر ساعت حدود ۶،۸۰۰ دلار است. این سازه عظیم، یک موتور دیزلی دو زمانه فوق‌شارژ سرعت پایین با ۱۴ سیلندر است.

علی‌رغم اندازه غول‌پیکر آن، این موتور از تکنولوژی ریل مشترک به جای سیستم‌های سنتی میل‌لنگ، چرخ‌دنده زنجیر، پمپ سوخت و عملگر هیدرولیکی استفاده می‌کند. این امر باعث به حداکثر رساندن عملکرد در دور پایین‌تر، کاهش مصرف سوخت و انتشار سطوح پایین‌تری از آلاینده‌های زیان‌آور می‌شود.

این موتور در سپتامبر ۲۰۰۶ برای اولین بار وارد بازار شد و بزرگترین موتور رفت و برگشتی در جهان است. این موتور در کشتی، اِما مرسک نصب شده است که بزرگترین کشتی حامل کانتینر ساخته شده تاکنون است. 

در سال ۲۰۰۶ بیش از ۳۰۰ موتور RT-flex96C و موتور‌های قدیمی‌تر RTA96C در حال سرویس‌دهی یا سفارش بودند. این موتور دارای بلبرینگ‌های کراس‌هد است به این معنی که میله‌های پیستون که همیشه عمودی هستند، زیر پیستون‌ها آب‌بندی محکم ایجاد می‌کنند. به این ترتیب روانکاری موتور تفکیک شده است.

سیلندر‌ها و کارتر موتور از روانکار‌های متفاوتی استفاده می‌کنند که هرکدام برای نقش تعیین شده خود تخصصی شده‌اند. سیلندر‌ها توسط تزریق مداوم و به‌موقع روانکار طراحی شده برای محافظت از سیلندر‌ها در برابر فرسایش، روانکاری می‌شوند.

همچنین اسید‌های تولید شده حین احتراق سوخت‌های پرگوگرد رایج را خنثی می‌کند. طراحی کراس‌هد نیرو‌های جانبی وارد بر پیستون را کاهش داده و باعث کاهش فرسایش دیواره سیلندر می‌شود.

هنگامی که یک پیستون در حال فرود است، هوای احتراقی ورودی برای سیلندر‌های مجاور را فشرده می‌کند. همچنین باعث تعدیل پیستون هنگام رسیدن به نقطه مرگ پایین و کاهش بار وارد بر بلبرینگ‌ها می‌شود.

عکس| بزرگترین موتور جهان با قدرتی معادل ۹۰ خودروی بوگاتی!
عکس| بزرگترین موتور جهان با قدرتی معادل ۹۰ خودروی بوگاتی!
عکس| بزرگترین موتور جهان با قدرتی معادل ۹۰ خودروی بوگاتی!

ارسال نظرات
آخرین اخبار